Marion van de Coolwijk - Mama liegt

Gepubliceerd op 4 april 2022 om 10:47

Door één ondoordacht moment in de Tweede Wereldoorlog, worden twee families voor altijd met elkaar verbonden...

Aisa is enig kind en het grootste deel van haar leven opgegroeid bij haar oma Anna. Cheryl - de moeder van Aisa - is alcoholverslaafd geworden na de dood van haar man. Aisa heeft een goede band met haar oma en bezoekt haar dan ook met regelmaat, maar de gezondheid van Anna wordt minder. Om deze reden vraagt Anna of Aisa op zoek wil gaan naar ene Emma van Bemmelen, de onbekende zus van haar oma. Voor Aisa komt deze bekentenis als een grote verrassing; zij weet namelijk niet beter dan dat de familie bestaat uit Anna, Cheryl en Aisa.

Na een korte zoektocht op het internet komt ze in contact met Emma en samen maken ze een afspraak voor een bezoekje aan haar oma. Anna en Emma hebben elkaar zo'n zestig jaar niet gezien en het weerzien is dan ook emotioneel. Aisa geeft de vrouwen alle tijd om bij te praten en neemt afstand van het geheel. Wanneer Emma vertrekt, overlijdt Anna kort daarna. Aisa kan niet op steun rekenen van haar alcoholverslaafde moeder en vraagt daarom Emma om hulp. Wat hierin helemaal gunstig is, is Emma haar goed gevulde portemonnee, aangezien Anna een kleine verzekering had voor haar uitvaart.

Aisa lijkt erg liefdevol te worden opgevangen in de familie, alhoewel Emma’s zoon Boudewijn en schoondochter Brenda nogal moeten wennen aan het feit dat ze er een nichtje bij hebben gekregen. Aisa wordt regelmatig uitgenodigd voor een familiediner en ontmoet hier Zeb, de zoon van Boudewijn en Brenda. Zeb helpt haar met het verwerken van het verlies van haar oma en al gauw worden ze smoorverliefd op elkaar. Samen gaan ze op onderzoek uit hoe hun families aan elkaar verbonden zijn geraakt in de Tweede Wereldoorlog. Hiervoor laten ze hun DNA onderzoeken en bezoeken Emma regelmatig om wat vragen over het verleden te stellen. En zo komen ze er uiteindelijk achter dat door één ondoordacht moment, de twee families voor altijd met elkaar werden verbonden...

‘Mama liegt’ is vanaf 15 april te vinden in de boekhandel. Ik heb de mogelijkheid gekregen dit boek ruim van tevoren te mogen lezen en hier wil ik uitgeverij De Crime Compagnie dan ook erg voor bedanken, want wat heb ik genoten van dit boek!! 😍

Marion van de Coolwijk debuteerde als jeugdboekenschrijfster en heeft inmiddels een heleboel bekende kinder- en jeugdboekenseries op haar naam staan. Maar gelukkig is Marion ook begonnen met het schrijven van thrillers! Inmiddels heb ik ‘Mangelvrouw’, ‘Mannenjacht’ en ‘Kwade trouw’ gelezen en vorige week mocht ik Marion haar allernieuwste boek dus aan dit lijstje toevoegen.

In het begin was ik lichtelijk sceptisch over dit boek, omdat het over een spannende roman gaat. Een roman is niet helemaal mijn genre qua boeken, maar spannend was dit boek zeker! De romantiek in dit boek vond ik heerlijk, niet te zoetsappig, maar lekker luchtig. De elementen romantiek en spanning zijn op de juiste wijze verdeeld over dit boek. Ik vond het echt een héérlijk boek om te lezen en heb het dan ook in één ruk uitgelezen in een ochtend.

‘Mama liegt’ wordt verdeeld in twee perspectieven: het heden en het einde van de Tweede Wereldoorlog. Dit wordt bij de hoofdstukken aangegeven, zodat je precies weet in welk tijdperk je nu aan het lezen bent. Daar is dus goed over nagedacht! Met het schakelen tussen deze twee perspectieven had ik dan ook totaal geen moeite.

In de passages over het verleden volgen we de vijftienjarige Elizabeth, smoorverliefd op haar vriendje Frans. Rond het einde van de oorlog komt Elizabeth terecht op een grote boot en wordt ze naar Ommen gebracht. Hier komt ze in een gezin om aan te sterken en bovendien is ze hier veiliger dan in Amsterdam. Na de oorlog keert ze terug naar haar moeder in Amsterdam en raakt ze zwanger. Uiteindelijk wordt Elizabeth naar een kliniek gebracht om de laatste weken van haar zwangerschap door te brengen. Hier ontmoet Elizabeth Annie en de twee raken algauw bevriend.

In de passages over het heden volgen we voornamelijk Aisa, de kleindochter van Anna. Aisa probeert uit de zoeken op wat voor manier Anna en Emma aan elkaar verbonden zijn, aangezien het geen “echte” zusjes zijn.

De schrijfstijl van Marion is - zoals ik gewend ben - weer erg fijn om te lezen en de hoofdstukken zijn relatief kort. Hierdoor lees je algauw lekker door, want je wilt graag weten hoe het volgende hoofdstuk verder gaat, geloof mij! Toch vond ik dit boek totaal anders dan de vorige boeken van Marion; ik had tot het einde helemaal geen idee hoe de vork in de steel zat. De passages over de oorlog vond ik erg interessant om te lezen, aangezien ik erg geïnteresseerd ben in de Tweede Wereldoorlog. Ook de passages over het heden lazen heerlijk weg. Voordat ik het wist, zat ik in de laatste hoofdstukken van het boek en deze heb ik allemaal met open mond gelezen. Het plot... Ja, deze is echt ge-wel-dig bedacht. En ik had tot het einde niks door! Wat mij betreft had dit boek ook een dikke pil van zo'n 500 bladzijdes mogen zijn, dan had ik hem alsnog binnen een dag uit willen lezen 🤭

Voelen jullie door mijn enthousiasme al een vijf-sterren recensie aankomen? Dit boek krijgt zeker vijf sterren, dik verdiend! ✨

Liefs,
Nathalie